GUNA TELEFON UNTUK BUAT DUIT

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

Thursday, April 5, 2012

Soalan dan jawapan latihan SDP Januari 2012


1.       Apakah yg dimaksudkan dgn emosi?
Emosi merupakan perasaan  kuat/jiwa yang kuat spt sedih, gembira,takut dan geli.
 Menurut Mohmood Nazar Mohammad (1991, satu keadaan yg dialami olh manusia m’libatkan perubahan proses fisiologi, diri dan psikologi.

2.       B /manakah cara guru dpt m’bina emosi mrd yg sihat?
i.                     Guru yg penyayang dan ceria
ii.                   Thp EQ guru yg m’bina EQ mrd.
iii.                  Angkubah EQ guru dpt menangani emosi negative secara tulin,benar dan sihat.
iv.                 Mrd membina kem. Emosi utk m’olhi kp’tusan ujian /ppriksa’n
v.                   Tdpt perhubungan yg rapat EQ dgn t/laku
vi.                 Mrd yg menguasai kem emosi lbh terhindar drpd gejala social
vii.                Mrk lbh b/sama,suka menolong,blh diharap dan berempati
viii.              Lbh focus,tekal dan blh menangani kkcewaan dan sabar.

3.       B/manakah cara mengintergrasi kecerdasan emosi dlm bilik darjah?
i.                     Setiap guru mengamalkan EQ semasa berinteraksi dgn mrd
ii.                   B’ckp ttg kepentingan emosi dlm setiap interksi guru-mrd
iii.                  P’intergrasian secara menyeluruh dlm setiap organisasi p’urusan
iv.                 Menguasai kemahiran mengajar EQ
v.                   M’guna’n p’kata’n yg berkaitan dgn perasaan.
vi.                 M’guna’n lagu2 yg berkaitan dgn perasaan
vii.                M’guna’n unsur2 puisi spt sajak,pantun, syair dan cerita
viii.              Ada unsur kecindan
ix.                 M’guna’n unsure biografi kpd perkara yg berkaitan
x.                   Mengucapkan perasaan terutamanya nilai  murni dlm setiap interaksi.

4.       Apakah peranan imaginasi?
i.                     Melibatkan perasaan dalaman knk2,imaginasi dan kreativiti
ii.                   Pengalaman knk2 interaksi dan tindakan yg diambil
iii.                  Kblhn knk2 meluahkan perasaannya secara lahiriah.
 Untuk mbtuk knk2 dgn kem memerhati,kesedaran dan arif thdp pgerakan ,bunyi,btk,tekstur dan irama.

5.       Senaraikan peranan dan btk ekspresi.
a.       Peranan ekspresi :
i.                     Mhasilkan p’ucap’n lisan
ii.                   M’hasilkan reaksi
iii.                  M’gambarkan emosi
iv.                 M’hasilkan ekspresi bukan lisan
v.                   M’gambar’n perasaan
vi.                 M’hasil’n idea
b.      Bentuk ekspresi
i.                     Imaginasi
ii.                   P’libat’n diri
iii.                  Emosi
iv.                 Ruang
v.                   Kinestetik
vi.                 Muzik

6.       Apakah itu kreativiti?
Mencipta ssuatu yg baru dgn kaedah dan cara yg tersendiri dlm pelbagai bentuk.
-membina pengalaman baru
- seronok mencipta ssuatu yg baru
-mencipta dgn kaedah dan cara tersendiri dlm pelbagai btk.
Proses kreativiti blh melibatkan:
i.                     Perasaan dalaman knk2 ,imaginasi dan kretiviti
ii.                   Pengalaman knk2 melalui interaksi dan tindakan yg diambil.
iii.                  Kblhan knk2 meluahkan perasaannya secara lahiriah.

7.       Apakah p/gabungjlinan
Proses mengintergrasikan b’bagai2 kem untuk menghasilkan satu pengajaran yang bersepadu dan menyeluruh.
Kelebihan penggabungjalinan:
-          Pelbagai kemahiran dalam ssuatu pelajaran dpt disampaikan secara harmoni dan bersepadu.
-          Mengelakkan kebosanan thdp ssuatu pelajaran jika satu kem sahaja yg diajar
-          Pelajar dpt menguasai kem secara bersepadu
-          Pelbagai kem dapat saling memprkukuh antara satu sama lain.


1.       Apakah pergerakan?
-          Pergerakan – mengintergrasi idea,perasaan,cerita tanggapan dan deria yg dilahirkan secara simbolik.
-          Proses yg memandu pelajar utk mprolhi kecekapan pergerakan menerusi teknik2 menyelesaikan masalah dan improvasi dgn menekankan kebebasan ekspresi yg b’teraskan kegiatan2 penerokaan,penemuan dan kreativiti.

2.       Nyatakan perbezaan lokomotor dgn bukan lokomotor.
Lokomotor- pergerakan dengan otot2 kasar spt berlari, berjalan, melompat dsb.

Bukan lokomotor – p’gerak’n dgn otot2 kecil spt mencucuk manic,mengangkat
                                      tangan,mhayun tangan dsb

3.       Terangkan ttg kemahiran persepsi motor.
kemahiran persepsi motor – pergerakan kordinasi bagi mengenali arah kiri dan kanan dan blh memahami bentuk dan corak. Kemahairan persepsi motor adalah:
i.                     Mengimbang – berdiri dgn sebelah kaki
ii.                   Kesedaran badan
iii.                  Kesedaran ruang
iv.                 Kesedaran hala datar(literality)
v.                   Kesedaran arah
vi.                 Kordinasi tangan –mata & kaki- mata

4.       Nyatakan tugas dan tgjwb pengurusan yg cekap.
i.                     Pengelola adalah pengurus dan pengarah di dlm organisasi yg mengawasi aliran kerja serta menyatupadukan semua unsur organisasi.  Mrk mpunyai kuasa yg diberi utk mengarah org bawahannya.
ii.                   Pengelola btgjwb mgunakan sumber dgn efisien utk mencapai matlamat yg tlh ditetapkan.
iii.                  Pengelola tdk blh lari drpd tjwb atas kgagalan  dan kejayaan org di bwhnya.Kegagalan dan kejayaan itu mencerminkan prestasi pengelolaannya.
iv.                 Pengelola mengimbangkan matlamat dan menetapkan priority spt mjlnkan kerja penting dahulu/serta-merta.
v.                   Pengelola mewujudkan matlamat,perancangan,dasar dan mengimpretasikan strategi.

5.       Apakah kelebihan pendekatan bertema?
i.                     M’ujudkan suasana yg menyeronokkan dan  kondusif dlm proses p & p
ii.                   Menyemai daya imaginasi melalui penerokaan
iii.                  Dpt meluahkan perasaan melalui pelbagai aktiviti berlandaskan pengetahuan dan pengalaman lalu.
iv.                 Dpt menghadapi cabaran
v.                   Dpt membuat pilihan yg sesuai dan relaven dlm kehidupan
vi.                 Utk mperbaiki kem interpersonal dan intrapersonal
vii.                Menyemai nilai empati,harmoni dan pemahaman sesame insane  yg pelbagai budaya
viii.              Utk mbangunkan pembelajaran menyelutuh yg mhubungkait’n p’tahuan dan kemahiran.