1. Berikan penjelasan ttg kriteria2 utama bagi menguruskan msyrat dan etika bagi melaksanakan msyrat .
Kriteria2 bagi menguruskan msyrat :
i. Agenda –j elas tepat dan menyeluruh
ii. Masa – dirancang bdasrkan agenda yg tlh ditetap
iii. Kemudahan bilik mesyuarat – lengkap dan selesa
iv. Notis msyuarat – dihantar kpd ahli 14 hari sblm msyrat.
v. Kepakaran ahli – sesuai dan arif dgn ssuatu tugas serta tgjwb spt peranan dlm ssuatu biro
vi. Pbincangan msyrat – hdklah focus kpd agenda,positif dan tepat.
vii. Pengerusi – mmainkan peranan yg aktif dan proaktif, selain bijak memngendalikan msyrat.
viii. Setiausaha- peka thdp pkara2 yg hdk dicatatkan
ix. Minit mesyrat – m’ikut susunan agenda,tepat dan telus.
x. Tindakan susulan – bdsrkan pbcngan dlm agenda perkara2 bbangkit,selain tdpt dlm catatan “Tindakan” atau “Makluman” atau kedua2nya sekali.
etika melaksanakan msyrat:
a. Elakkan tiba lewat
b. Elakkan gangguan semasa msyrat
c. Tdk mninggalkan blk msyurat
d. Elakkan duduk yg mnunjukkan kurang minat
e. Mdngar secara aktif dan penuh minat
f. B’usaha mberi sbangan secara bkesan
g. Focus kpd objektif msyrat
h. Bincang pkara2 positif dan elakkan pkara2 negatif
i. Berusaha mjadi sorg ahli yg aktif
2. Secara ringkas, terangkan tugas2 pengerusi dan s/u dlm mengendalikan msyrat.
Tugas pengerusi amat penting bagi memastikan msyrat djlnkan dgn lancar mengikut persediaan yg tlh dirancang. s/u adalah peranan ke-2 penting . s /u bperanan sblm mesyuarat yg btgjwb menyediakan dokumen/kperluan semasa msyrat,mencat nota,mnyediakan minit msrat,hadir awal ke tmpt msyuarat.
3. Bgmana kptusan dibuat dlm ssuatu msyrat.
Keputusan dilakukan atas kbijaksanaan pengerusi bdasarkan perbincangan yg tlh dilakukan.
4. Jelaskan secara ringkas jenis ucapan.
i. Ucapan spontan – ucapan yg tdk dirancang dan tanpa persdiaan awal dan dlm keadaan ‘paksa’
ii. Ucapan ekstemporanas – spontan tp pengucap bersedia dr segi mental,emosi
dan idea tlh dirangka
- Merujuk kpd rangka isi kandungan kandungan dan pgunaan kata kunci
iii. Ucapan manuskrip – hanya mbaca teks yg tlh disediakan dan sesekali mengekalkan hubungan mata dgn audien.
iv. Ucapan hafalan – p’ucap mgunakan kuasa ingatan dlm penyampaian.
5. Apakah yg dimaksudkan dgn debat?
Berdebat adalah suatu cara untuk menyampaikan bauat fikiran secara logic atau bertukar fikiran (biasanya yang bertentangan) atau berbantahan berkenaan (dengan) sesuatu perkara, berbahas
6. Jelaskan persediaan bagi melaksanakan perdebatan.
i. Hujah - semualajadi,brsahaja,dibuktikan dgn kes yg matang,nada spontan,bersifat retorik.
ii. Pemikiran – bebas mengenai tajuk,pelbagai perspektif,penerokaan setiap bidang ilmu,spontan dan diiringi hujah langsung,memanipulasi fakta.
iii. Usul – difahami sejelas2nya,luas dan bpengetahuan ttg isu2 semasa,sesuai dan dikenalpasti maksudnya,diyakini mantap,disulami formasi,strategi.taktik dan teknik.
7. Huraikan elemen2 komunikasi lisan dan tulisan.
a. Penghantar- org yg mpunyai mesej utk dspaikan.
b. Mesej - maklumat idea yg dtgnya drpd minda penghantar dan cuba dispaikan kpd pihak yg lain.
c. Gangguan – perkara2 yg mganggu kbkesanan komunikasi yg mengakibatkan maklumat yg diterima mungkin tdk tepat/disalah tafsir. Rujuk m/s 37-38
8. Huraikan secara ringkas objektif serta kptingan akhbar dan majalah dlm darjah.
Objektif langsung :
a. Rangsangan –diwujudkan dlm situasi pemb. Yg menyeronokkan
b. Memori – diperteguh utk mengekalkan kekuatan ingatan j/masa pjg mrd
c. Keaktifan – pemb. Yg berfokus kpd pemusatan mrd.
d. Tarikan – tumpuan mrd utk terus mbaca.
Kpentingannya:
a. Memperkembangkan minda mrd
b. Menjadi bahan rujukan yg luas kea rah membina ptahuan ttg ssuatu tpk dlm BM
c. Menginovasikan pemikiran mrd utk menerokai ilmu bhs Melayu
d. Memudahkan mrd menganalisis ssuatu fakta secara mantap
e. Menambahkan koleksi mrd dlm mmbuktikan ssuatu rujukan yg konkrit serta rasional menerusi kpbagaian bacaan.
9. Apakah r asional pemilihan bidang yg hdk ditulis?
Rasionalnya adalah :
a. Wujud keselarasan dlm ptahuan isi dan bahasa(fonetik,fonologi,morfologi,semantic, sintaksis dan tatabahasa)
b. Tdpat perkaitan antara ptahuan isi dan tajuk
c. M’aplikasi ptahuan dr segi format,struktur dan organisasi penulisan
d. Memudahkan proses penyuntingan.
e. Mudah disejajarkan dlm proses penulisan.
- Terangkan dua kekuatan dan dua kelemahan mrd dlm menguasai bahasa Melayu.
Kekuatan:
i. Mempunyai guru yg berpengalaman dlm aspek peng ajaran bahasa melayu spt penanda kertas peperiksaan bahasa Melayu PMR dan SPM di peringkat kebangsaan.
ii. Pelajar menguasai teknik menjawab soalan penulisan,spt kertas 2
iii. Latih tubi bhs sentiasa diadakan dr semasa ke semasa
Kelemahan :
i. Pelajar gagal menguasai kemahiran membaca,memahami dan menulis
ii. Pelajar tdk memberikan tumpuan kpd p&p
iii. Tugasan / kerja sek. Yg diberi olh guru gagal disiapkan pada masa yg ditetapkan
- Jelaskan 5 tatasusila khusus dalam komunikasi lisan dan tulisan.
Tatasusila yg perlu dijaga jika berkomunikasi a gar proses komunikasi berkomunikasi menjadi lancer adalah :
a. Berkomunikasi dgn lancer dan berkesan
b. Menyampaikan maklumat dengan tepat
c. Mengelakkan kekeliruan
d. Menampilkan imej kepegawaian yg cekap
e. Menampilkan imej keinstitusian yg berwibawa.
3. Jelaskan definisi ‘asertif’ dan tiga kelakuan atau tindakan yg berkaitan.
Assertif adalah kelakuan atau tindakan ssorg dlm menyatakan perasaan, pandangan, dan hak secara jelas serta tegas tanpa mengganggu perasaan atau hak orang lain.
Tiga kelakuan/tindakan yang berkaitan adalah:
a. Pasif – kelakuan (tindakan,iaitu anda tdk berdiri utk menegakkan hak dan pandangan anda.)
b. Agresif – kelakuan ( tindakan yg agresif yg kadang-kala disalah anggap sbg asertif)
c. Asertif – kelakuan ( org yg yakin pada diri dan jelas akan hak, biasanya mempunyai kelakuan asertif)
4. Apakah objektif langsung akhbar dan majalah?
i. Ransangan - diwjdkan dlm situasi yg menyeronokkan
ii. Memori – diperteguh utk mengekalkan kekuatan ingatan jangka masa pjg mrd
iii. Keaktifan – pembelajaran yg berfokus kpd pemusatan mrd
iv. Tarikan – tumpuan mrd utk terus membaca
v. Pendedahan – diperluas dlm ssuatu isu dan p’tahuan supaya mudah dikupas olh mrd.
vi. Kreativiti – meningkatkan aspek kemahiran bernilai tambah dlm pembelajaran
vii. Gambaran – idea dan pendapat distrukturkan secara bersepadu serta matang hasil drpd penjanaan bacaan.
5. Apakah kepentingan akhbar dan majalah dalam pembelajaran?
a. Memperkembangkan minda mrd terutamanya dlm aspek sosial, ekonomi, kebudayaan, ketatanegaraan dan pendidikan.
b. Menjadi bahan rujukan yg luas ke arah membina ptahuan ttg ssuatu topik dlm Bahasa Melayu.
c. Menginovasi pemikiran mrd utk menerokai ilmu bahasa Melayu spt p’ujudan teknik penstrukturan ayat2 huraian bagi karangan, selain pendekatan dlm dlm pe’nguasan serta p’aplikasian idiom dlm penulisan.
d. Memudahkan mrd m’analisis ssuatu fakta secara mantap,samada dlm kfhaman,ringkasan,ulasan,rumusan ataupun karangan.
e. Menambah koleksi mrd dlm membuktikan ssuatu rujukan yg konkrit serta rasional menerusi kpbagaian bacaan.
6. Fakta berkaitan konsep2:
a. Hasil pembelajaran utama (pernyataan bidang interpersonal)
i. berinteraksi utk mjlin dan mpereratkan hubungan mesra
ii. mberi p’dapat yg bernas sbg sumbangan dlm perbincangan.
iii. B’runding scara santun utk mdptkan psetujuan dan kata sepakat
iv. Mbuat ptimbangan utk mcapai kptusan
v. Memujuk utk mpengaruhi pihak lain mlakukan sesuatu
vi. B’urus dgn pihak ttentu utk mdptkan barangan dan pkhidmatan.
b. Hasil pembelajaran khusus
i. memberi pdpt yg bernas sbg sumbangan dlm perbincangan
ii. mencetuskan idea bernas dan teliti semasa mberikan pdpt dlm pbincangan
iii. mhuraikan idea bernas secara kritis dan rapi
iv. mpkuat hujah dgn contoh dan bukti
v. mengemukakan cadangan yg nbina utk mbantu dlm mbuat pnyelesaian
vi. berbincang dan mbuat pjelasan secara spontan ttg ssuatu perkara thdp isu yg dikemukakan.
7. Terangkan cirri-ciri perntaan masalah menurut Mohammad Najib Abdul Ghafar (1999).
a. Terdapat pernyataan situasi atau konteks ttg tpt atau lokasi ssuatu masalah wijud
b. Tdpt isu yg penting dan blh dijwb atau dselesaikan menerusi penyelidikan
c. Tdpt psoalan yg jelas ,tepat dan spesifik, iaitu ‘apa’ dan ‘b/mana’ hendak dikaji
d. Tdpt konsep atau pblhubah yg ingin diukur
e. Tdpt andaian2 yg ssuai dgn bukti2 drpd ssuatu andaian
f. Tdpt gambaran ttg ssuatu unit dlm analisis kajian
g. Tdpt pnyataan ttg psoalan kajian dan hipotesis kajian(jika perlu)
8. Terangkan lima sumber penggubalan pernyataan masalah.
a. Pengalaman sendiri atau orang lain
b. Artikel atau jurnal
c. Perbincangan
d. Teori2
e. Kajian2 kes
9. Jelaskan lima fakta yg berkaitan carta 5W + 1H.
5W adalah:
a. what (apa) –apakah masalah yg berlaku
b. when (bila) bilakah masalah berlaku.
c. Why (mengapa) mengapa berlaku
d. Where (di mana)- di manakah masalah berlaku
e. Who (siapa) –siapa yg terlibat
1 H adalah -: How (bagaimana) –bagaimana masalah berlaku.
- Bincangkan format penerimaan cadangan ssuatu program.
Penerimaan cadangan ssuatu program berdasarkan format k/kerja spt:
a. Menamakan program – cth program penulisan
b. Menyatakan tujuan program-sebutkan tujuan program selain memohon ptbangan dan persetujuan GB/Pengetua
c. Menyatakan l/belakang program – sebutkan l/bkg program,kekerapan program,senaraikan j/k pelaksanaan program
d. Memohon ptimbangan-menyatakan justifikasi sebab2 program perlu diadakan dan berikan kelulusan.
e. Menyenaraikan butiran program- bilangan peserta,tarikh program,tempat, sediakan brosur program.
f. Sumber kewangan –menyatakan sumber kwangan dip’olh dan anggaran perbelanjaan termasuk implikasi kwngan.
g. Syor/cadangan – menyampikan syor utk ptimbangan Guru besar / pengetua
11. Apakah yang dimaksudkan dengan pusat sumber sekolah?
PSS dimaksudkan sbg tpt pengumpulan berbagai2 alat dan bahan media serta teknologi pendidikan yg tlh dikls,dikatalog serta disusun dgn teratur utk mpermudah mrd belajar.
12. Apakah pusat akses sekolah /PAS ?
PAS tlh diasaskan dr pd konsep kafe siber yang brfungsinya lbh focus kpd pbljaran.PAS menyediakan ruang pblajaran utk mblhkan mrd belajar secara kendiri (self learning) selain mperbagaikan gaya pblajar’n utk menampung kperluan rujukan bagi ssuatu program bhs secara khusus.
13. Senaraikan dgn ringkas factor umum pemantauan.
· Memastikan program dijlnkan m’ikut jadual dgn bdasarkan sumber peruntukan kewangan serta matlamat dan obj. Yg ditetap.
· Memastikan keberkesanan hasil program memenuhi matlamat
· Menyelaras dan memastikan pelaksanaan program bersepadu antara semua pihak yg tlibat
· Melaksanakan penilaian ttg hasil program
· Mengenalpasti isu2 semasa yg bkaitan dgn program.
14. Nyatakan dua cara berkesan untuk memantau.
Dua cara berkesan utk memantau adalah:
1. Gunakan kaedah tinjauan dgn berdasarkan boring soal selidik
2. Gunakan kaedah pemerhatian.
tq for sharing
ReplyDeletetq
ReplyDelete